ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΡΕΤΗ;

Στήν ἐρώτηση ποιά εἶναι ἡ μεγαλύτερη ἀρετή, μπορεῖ κανείς νά δεχτεῖ πολλές ἀπαντήσεις: εἶναι ἡ ἀγάπη, εἶναι ἡ διάκριση, εἶναι ἡ ὑπομονή. Τελικῶς ὅμως ἡ μεγαλύτερη ἐξ ὅλων τῶν ἀρετῶν φαίνεται νά εἶναι ἡ ταπείνωση, γιατί αὐτή εἶναι ἐκείνη πού κρίνει τήν ποιότητα καί γνησιότητα κάθε ἄλλη ἀρετῆς. Γιά παράδειγμα: μπορεῖ νά ὑπάρχει ἀγάπη ἐκεῖ πού λείπει ἡ ταπείνωση, ἀφοῦ ἡ ἔλλειψη τῆς ταπείνωσης δείχνει ὅτι καί ἡ ἀγάπη ἀποτελεῖ μία μορφή ἐγωϊσμοῦ; Μπορεῖ νά ὑπάρχει ὑπομονή ἤ καί διάκριση, ἀφοῦ καί οἱ δύο αὐτές, πού θεωροῦνται πράγματι ὑψηλότατες ἀρετές, στηρίζονται στήν ταπείνωση; Γι’ αὐτό καί ὁ ἴδιος ὁ Κύριος τόνισε ὅτι «ὅταν κάνετε πράξη ὅλα ἐκεῖνα πού ἔχει δώσει ὡς ἐντολές ὁ Θεός, νά λέτε ὅτι εἶμαι ἄχρηστος δοῦλος· ὅτι ἔκανα ὅ,τι ὄφειλα νά πράξω».

Τί εἶναι ὅμως ταπείνωση; Ἐδῶ τά πράγματα δυσκολεύουν, διότι ἡ ταπείνωση παραπέμπει στόν ἴδιο τόν Θεό. Ὁ Θεός, ὅπως ἀπεκάλυψε ὁ Κύριος, εἶναι κυρίως ἀγάπη καί ταπείνωση. «Ὁ Θεός ἀγάπη ἐστί»· καί «μάθετε ἀπ’ ἐμοῦ ὅτι πρᾶός εἰμι καί ταπεινός τῇ καρδίᾳ». Λοιπόν, ὅταν ἀναζητεῖ κανείς τήν οὐσία τῆς ταπείνωσης, ἀναζητεῖ κάτι πού ὑπέρκειται τῶν ἀνθρωπίνων πραγμάτων· ἀναζητεῖ ἐκεῖνο πού ἀποτελεῖ «τήν στολήν τῆς θεότητος» (ἅγ. Ἰσαάκ ὁ Σύρος). Πρόκειται ἔτσι γιά μυστήριο, πού μπορεῖ νά μιλήσει γι’ αὐτό μόνον ὁ ἅγιος, ὁ πιστός δηλαδή πού ἔχοντας γίνει χάριτι Θεοῦ ἀληθινή εἰκόνα τοῦ Θεοῦ, ζεῖ τήν παρουσία τοῦ Χριστοῦ στή ζωή του.

Τί μᾶς λένε λοιπόν οἱ ἅγιοί μας, οἱ ὁποῖοι καί αὐτοί ἀρνοῦνταν στά κείμενά τους ὅτι «κατεῖχαν» τόν κρυμμένο αὐτόν θησαυρό;

Πρῶτα ἀπό ὅλα, ὅτι ἀκριβῶς ἐπειδή ἀναφέρεται στόν ἴδιο τόν Θεό, ἀποτελεῖ τή βάση ὅλων τῶν ἀρετῶν. Χωρίς τήν ταπείνωση δηλαδή, ἡ κάθε ἀρετή δέν κατανοεῖται χριστιανικά, κι ἴσως νά ἀποτελεῖ ἐμπόδιο στήν πνευματική ζωή. Διότι ὁδηγεῖ τόν ἄνθρωπο στήν ὑπερηφάνεια – ἡ ἀρετή θεωρεῖται ἕνα δικό του «κατόρθωμα»! «Ἀπούσης τῆς ταπεινοφροσύνης, πάντα τά ἡμέτερα ἕωλα», σημειώνει ὁ ἅγιος τῆς Σαρακοστῆς Ἰωάννης τῆς Κλίμακος, ὅταν ἀπουσιάζει δηλαδή ἡ ταπεινοφροσύνη, ὅλα τά δικά μας τά ἀνθρώπινα εἶναι στόν ἀέρα.

 Ἀπό τήν ἄποψη αὐτή καταλαβαίνει κανείς ὅτι ὅλος ὁ πνευματικός ἀγώνας καί ἡ πνευματική ζωή στήν Ἐκκλησία μας ἐκεῖ κατατείνει: πῶς νά ἀποκτήσουμε τήν ταπείνωση, ἡ ὁποία ὅμως δημιουργεῖ τίς συνθῆκες γιά νά ζήσουμε τήν ἀγάπη καί ὅλες τίς ἀρετές, συνεπῶς νά γίνουμε κατοικητήριο τοῦ Θεοῦ, ὅπως ἄλλωστε ὁ Ἴδιος μᾶς τό ὑποσχέθηκε. «Ὁ Θεός κάθε ἡμέρα εὐλογεῖ τόν κόσμο», ἔλεγε μέ τόν δικό του χαριτωμένο τρόπο ὁ Γέροντας Τύχων, ὁ πνευματικός πατέρας τοῦ ἁγίου Παϊσίου, «ἀλλά ὅταν δεῖ ἕναν ταπεινό ἄνθρωπο, τόν εὐλογεῖ καί μέ τά δυό Του τά χέρια»! Καί χρειάζεται ἐδῶ ἐκ περισσοῦ νά σημειώσουμε ὅτι μιλᾶμε γιά τή θεϊκή ταπείνωση, τήν ἁγία ταπείνωση πού ἔλεγε ὁ ἅγιος Πορφύριος, γιατί δυστυχῶς ὑπάρχουν κάποιοι συνάνθρωποί μας, οἱ ὁποῖοι τήν διακωμωδοῦν, ὅπως καί κάποιοι ἄλλοι, «ἐντός» τῆς Ἐκκλησίας, πού παρουσιάζουν μία καρικατούρα της, τύπου «ταπεινολογίας καί ταπεινοσχημίας».

Γιά νά καταλάβουμε ὅτι καί οἱ θεωρούμενοι πνευματικοί ἄνθρωποι παρουσιάζουν ἐλλείμματα στήν ταπείνωση, συνεπῶς ζοῦν μέ ἐγωϊσμό πού ἀπομακρύνει τόν Θεό ἀπό τή ζωή τους, δέν ἔχουμε παρά νά δοῦμε ποιό εἶναι τό στοιχεῖο πού δείχνει ἄμεσα ἄν ἔχουμε αὐτήν τή μεγαλειώδη ἀρετή ἤ ὄχι. Καί τό στοιχεῖο αὐτό εἶναι ἡ ἀντίδρασή μας ἀπέναντι σέ κάθε προσβολή ἐναντίον μας, εἴτε διά τοῦ λόγου εἴτε διά τῆς συμπεριφορᾶς τῶν ἄλλων. Ἄν γιά παράδειγμα μέ προσβάλλει κάποιος, δικαίως ἤ ἀδίκως, καί ἐγώ ἀντιδράσω, ἔστω κι ἄν ἐξωτερικά δέν δείξω κάτι, τότε σημαίνει ὅτι ἡ ὑπερηφάνεια «καλά κρατεῖ» μέσα μου. Γι’ αὐτό καί ὅλοι οἱ ἅγιοί μας μᾶς λένε πώς ἡ ὅποια προσβολή καί ἡ ὅποια ἀδικία πρέπει νά γίνονται ἀποδεκτές ἀπό ἐμᾶς σάν τά «σφηνάκια» πού μᾶς κερνάει ὁ Θεός γιά νά «ἰσιώσουμε» πνευματικά. Ἡ κάθε προσβολή δηλαδή εἶναι, κατά παραχώρηση Θεοῦ, καί μία εὐκαιρία πού μοῦ δίνει Ἐκεῖνος πού μέ προσέχει καί μέ ἀγαπάει, προκειμένου «εἴτε νά σβήσω ἁμαρτίες μου εἴτε νά τοκίσω στόν Παράδεισο» ( ἅγ. Παΐσιος).

Ἐννοεῖται βεβαίως ὅτι λόγω τοῦ πνευματικοῦ ὕψους τῆς ἀρετῆς αὐτῆς ὑπάρχουν καί σκαλοπάτια γιά νά τή φτάσουμε. Καί νά τί μᾶς λέει ἐν προκειμένῳ ὁ ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος. «Ἀρχή τῆς ταπεινοφροσύνης εἶναι νά δεχόμαστε τίς προσβολές μέ πικρία καί ὀδύνης ψυχῆς· μεσότητά της εἶναι νά τίς δεχόμαστε χωρίς νά λυπόμαστε· τέλος της δέ νά τίς θεωροῦμε ὡς ἐπαίνους μας». Κι αὐτό μέ τό σκεπτικό, ὅπως ἀναφέραμε, τοῦ ἁγίου Παϊσίου: σβήνονται οἱ ἁμαρτίες μας καί αὐξάνεται ὁ θησαυρός μας στόν Παράδεισο.

Δέν εἶναι ὅμως μόνον αὐτά τά τρία στάδια πού σηματοδοτοῦν τήν ταπείνωση. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ἐπισημαίνει ὅτι θά γνωρίσουμε τήν πρόοδό μας στήν ἀρετή αὐτή πού «μαγνητίζει» τόν Θεό στή ζωή μας, ἄν δοῦμε ὅτι αὐξάνει ἡ διάθεσή μας γιά προσευχή, ὅτι σταματᾶμε νά κατακρίνουμε τόν συνάνθρωπό μας, ὅτι ἀρχίζουμε νά νιώθουμε ὅτι εἴμαστε οἱ χειρότεροι ὅλων τῶν συνανθρώπων μας. Τό τελευταῖο μάλιστα τό τονίζει ὁ ἀπόστολος Παῦλος μέ ἔμφαση: «Μέ τήν ταπείνωση, νά θεωρεῖτε ὅτι οἱ ἄλλοι εἶναι πιό πάνω ἀπό ἐσᾶς». Γι’ αὐτό καί ὁ ἴδιος ἅγιος Ἰωάννης μᾶς λέει ὅτι πρέπει νά ψάχνουμε διαρκῶς τρόπους γιά νά «πλαγιοσκοποῦμε» τήν ταπείνωση. Σάν ἐκεῖνον τόν καλόγερο πού γιά νά ἀποκρούει τούς κενόδοξους λογισμούς πού τοῦ ἐνέσπειραν οἱ δαίμονες τί ἔκανε; Ἔγραψε στόν τοῖχο τοῦ κελιοῦ του ὅλες τίς σπουδαῖες ἀρετές: τήν καθαρή ἀγάπη, τήν ἀπόλυτη ἁγνότητα, τή φωτισμένη προσευχή κλπ. Μόλις λοιπόν ἐρχόταν κάποιος τέτοιος λογισμός ὅτι τάχα κάνει κάτι σπουδαῖο, σηκωνόταν καί διάβαζε τίς ἀρετές, λέγοντας στόν ἑαυτό του: Ταλαίπωρε, ὅταν τίς φτάσεις ὅλες αὐτές, νά ξέρεις ὅτι εἶσαι ἕνας ἄχρηστος δοῦλος, ὅπως ἔχει ἀποκαλύψει ὁ Κύριος.

Ἄς ἀγωνιζόμαστε γιά τήν ταπείνωση, ἡ ὁποία δικαιώνει τόν ἄνθρωπο, ὅπως τό ἔδειξε ὁ Κύριος καί στήν παραβολή τοῦ τελώνη καί τοῦ φαρισαίου. Ἄς γίνει αὐτό τό καθημερινό ἀγώνισμά μας, μέσα στήν οἰκογένειά μας – μέ τόν σύζυγο ἤ τή σύζυγό μας καί τά παιδιά μας, στό ἐπάγγελμά μας, σέ ὅλες τίς ἀνθρώπινες σχέσεις μας. Ἄς μάθουμε νά ζητᾶμε συγγνώμη καί νά ρίχνουμε λίγο «τά μοῦτρα» μας, ὅπως λέμε, γιατί στό ρίξιμο αὐτό σπάει τό χοντρό κέλυφος τοῦ ἐγωϊσμοῦ μας καί ἀναδύεται ὁ ἀληθινός καί γνήσιος ἑαυτός μας, αὐτός πού βγῆκε καθαρός καί ἀναγεννημένος ἀπό τήν ἁγία κολυμβήθρα τῆς Ἐκκλησίας μας. Κι ἄν δέν φτάνουμε στά μεγάλη ὕψη τῆς ταπείνωσης, τουλάχιστον ἄς ἐπαινοῦμε τήν ἀρετή αὐτή, γιατί ἐπαινώντας την εἶναι σά νά στρέφουμε τόν ἑαυτό μας πρός τό ἅγιο μύρο της, πού σημαίνει ὅτι καί χωρίς νά κοπιάζουμε ἰδιαίτερα ἀρχίζει αὐτή νά ἀνθίζει μέσα μας.

pgdorbas.blogspot

αν σας άρεσε το άρθρό κοινοποιήστε το:

Πρόσφατα άρθρα

Στην Αθήνα η Τιμία Κάρα του Αγίου Αλεξίου εκ της ιστορική Μονής Αγίας Λαύρας.

Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, Ὁ Ἱερός Ναός µας στὶς 23 & 26 Φεβρουαρίου 2025 πανηγυρίζει µεγαλοπρεπῶς ἐπὶ τῇ μνήμῃ τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος Πολυκάρπου Ἐπισκόπου Σμύρνης καὶ τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Μεγαλομάρτυρος καὶ Ἰσαποστόλου Φωτεινῆς τῆς Σαμαρείτιδος. Γιὰ τὸν λόγον αὐτὸν ἡ Ἐνορία μας θὰ ἔχει τὴν ἰδιαίτερη χαρὰ καὶ εὐλογία νὰ φιλοξενήσει γιὰ 10 ἡμέρες τὴν θαυματουργὸ Τιμία Κάρα τοῦ ΑΓΙΟΥ ΑΛΕΞΙΟΥ ἐκ τῆς Ἱστορικῆς Ἱερᾶς Μονῆς τῆς Ἁγίας Λαύρας τῶν Καλαβρύτων. Ἡ Ὑποδοχὴ τῆς Τιμίας Κάρας θὰ πραγματοποιηθεῖ τὴν Κυριακὴ 16 Φεβρουαρίου 2025 στὶς 5:30 μ.μ. Τὸ Ἱερὸ Λείψανο θὰ παραμείνει γιὰ προσκύνηση ἕως τὴν Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2025 στὶς 12 μ. Καθημερινὰ στὸν Ἱερὸ Ναό μας θὰ τελεῖται ἡ Θεία Λειτουργία καὶ Ἱερὲς Ἀκολουθίες κατὰ τὸ ἀκόλουθο πρόγραμμα. ΚΥΡΙΑΚΗ 16η  ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Τοῦ Ἀσώτου – – Ὑποδοχή τοῦ Ἱεροῦ Λειψάνου – Ὥρα 5:30 μ.μ.    Ὑποδοχή τῆς θαυματουργοῦ Τιμίας Κάρας τοῦ  Ἁγίου Ἀλεξίου ἐκ τῆς Ἱστορικῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Λαύρας Καλαβρύτων. Ἀπόδοσις τιμῶν καί Δέησις. Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός μετ’ ἀρτοκλασίας καί θείου κηρύγματος ὑπό τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΔΑΝΙΗΛ. Ὥρα 8:15 μ.μ.    Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΔΕΥΤΕΡΑ 17η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.   Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 5:30 μ.μ.     Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Μυστηρίου τοῦ Ἱεροῦ Εὐχελαίου. Ὥρα 8:15 μ.μ.     Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΤΡΙΤΗ 18η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.    Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.  Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 5:30 μ.μ.   Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ ἐπί τῇ μνήμῃ τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Ὁσιομάρτυρος Φιλοθέης τῆς Ἀθηναίας. ΙΕΡΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ Ὥρα 8:30μ.μ. ἕως 01:00 Μεταμεσονύκτιον. Ἑσπερινός, Ὄρθρος καί Θεία Λειτουργία ἐπί τῇ μνήμῃ τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Ὁσιομάρτυρος Φιλοθέης τῆς Ἀθηναίας. + ΤΕΤΑΡΤΗ 19η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Μνήμη Ἁγίας Ὁσιομάρτυρος Φιλοθέης τῆς Ἀθηναίας – Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.    Ἱερά Παράκλησις εἰς τὴν Ἁγίαν Φιλοθέην. Ὥρα 5:30 μ.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τῆς Ἱερᾶς Παράκλησεως εἰς τὴν Ἁγίαν Φιλοθέην.    Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΠΕΜΠΤΗ 20η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.     Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.   Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 5:30 μ.μ.     Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Μυστηρίου τοῦ Ἱεροῦ Εὐχελαίου. Ὥρα 8:15 μ.μ.     Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.    Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 5:30 μ.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τέλεσις νεκρωσίμου Τρισαγίου. Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΣΑΒΒΑΤΟ 22α ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Ψυχοσάββατο – Ὥρα 7:00 π.μ.       Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, Θεία Λειτουργία καί τέλεσις νεκρωσίμου Τρισαγίου. Ὥρα 11:00 π.μ.     Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 6:00 μ.μ.     Μέγας Πανηγυρικός Ἑσπερινός τῆς Κυριακῆς τῆς Ἀπόκρεῳ καί ἐπί τῇ μνήμῃ τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος Πολυκάρπου Ἐπισκόπου Σμύρνης μετ’ ἀρτοκλασίας καί θείου κηρύγματος. Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον (Ἀκολουθία τῆς Ἱερᾶς Μεταλήψεως) + ΚΥΡΙΑΚΗ 23η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Κυριακῆς τῆς Ἀπόκρεῳ – – Μνήμη Ἁγίου Πολυκάρπου Ἐπισκόπου Σμύρνης – Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία τελεσθησομένη ὑπό τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΔΑΝΙΗΛ. Ὥρα 12:00 μ.μ.     Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Πολύκαρπον. Ὥρα 5:30 μ.μ.        Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τῆς Ἱερᾶς Παρακλήσεως εἰς τόν Ἅγιον Πολύκαρπον. Ὥρα 8:15 μ.μ.        Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΔΕΥΤΕΡΑ 24η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025  – Α’ και Β’ εὕρεση Τιμίας Κεφαλῆς Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου –  Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία.  Ὥρα 11:00 π.μ.    Ἱερά Παράκλησις εἰς τὸν Τίμιον Πρόδρομον.  Ὥρα 5:30 μ.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Μυστηρίου τοῦ Ιεροῦ Εὐχελαίου.  Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΤΡΙΤΗ 25η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.    Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 6:00 μ.μ.      Μέγας Πανηγυρικός Ἑσπερινός ἐπί τῇ μνήμῃ τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Μεγαλομάρτυρος και Ἰσαποστόλου Φωτεινῆς τῆς Σαμαρείτιδος μετ’ ἀρτοκλασίας καί θείου κηρύγματος. Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΤΕΤΑΡΤΗ 26η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Μνήμη Ἁγίας Φωτεινῆς τῆς Σαμαρείτιδος – Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία τελεσθησομένη ὑπό τοῦ Σεβασμιωτάτου  Μητροπολίτου μας κ.κ. ΔΑΝΙΗΛ. Ὥρα 11:00 π.μ.      Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον καί τέλεσις τοῦ Μικροῦ Ἁγιασμοῦ. Ὥρα 12:00 μ.      Λιτάνευσις πέριξ τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ καί Ἀναχώρισις τοῦ Ἱεροῦ Λειψάνου. Ὥρα 5:30 μ.μ.        Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τῆς Ἱερᾶς Παράκλησεως εἰς τήν Ἁγίαν Φωτεινήν τήν Σαμαρείτιδα καί Ἰσαπόστολον. ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΤΩ ΘΕΩ ΔΟΞΑ  

διαβάστε περισσότερα »

Η αληθινή Εκκλησία παραμένει μία και αδιαίρετος και η μόνη που σώζει.

Η αληθινή Εκκλησία παραμένει μία και αδιαίρετος και η μόνη που σώζει. Αυτή είναι η Ανατολική Ορθόδοξος Εκκλησία. Ουδεμία άλλη Χριστιανική Ομολογία εκτός από την Ορθοδοξία μπορεί να φέρει ένα Χριστιανό στην τελειότητα της Χριστιανικής ζωής ή αγιότητος και να ολοκληρώσει την κάθαρση από τις αμαρτίες και να οδηγήσει στην αφθαρσία. Οι άλλες ομολογίες κατέχουν την αλήθεια εν αδικία. Ανέμιξαν την δεισιδαιμονία και το ψεύδος με την αλήθεια και δεν κατέχουν εκείνα τα θεόσδοτα μέσα για την κάθαρση, τον αγιασμό, την αναγέννηση και ανανέωση, τα οποία κατέχει η Ορθόδοξος Εκκλησία. ~ Άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης

διαβάστε περισσότερα »

Η Τιμία Κάρα του Αγίου Αλεξίου εκ της ιστορική Μονής Αγίας Λαύρας στην Ενορία μας.

Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, Ὁ Ἱερός Ναός µας στὶς 23 & 26 Φεβρουαρίου 2025 πανηγυρίζει µεγαλοπρεπῶς ἐπὶ τῇ μνήμῃ τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος Πολυκάρπου Ἐπισκόπου Σμύρνης καὶ τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Μεγαλομάρτυρος καὶ Ἰσαποστόλου Φωτεινῆς τῆς Σαμαρείτιδος. Γιὰ τὸν λόγον αὐτὸν ἡ Ἐνορία μας θὰ ἔχει τὴν ἰδιαίτερη χαρὰ καὶ εὐλογία νὰ φιλοξενήσει γιὰ 10 ἡμέρες τὴν θαυματουργὸ Τιμία Κάρα τοῦ ΑΓΙΟΥ ΑΛΕΞΙΟΥ ἐκ τῆς Ἱστορικῆς Ἱερᾶς Μονῆς τῆς Ἁγίας Λαύρας τῶν Καλαβρύτων. Ἡ Ὑποδοχὴ τῆς Τιμίας Κάρας θὰ πραγματοποιηθεῖ τὴν Κυριακὴ 16 Φεβρουαρίου 2025 στὶς 5:30 μ.μ. Τὸ Ἱερὸ Λείψανο θὰ παραμείνει γιὰ προσκύνηση ἕως τὴν Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2025 στὶς 12 μ. Καθημερινὰ στὸν Ἱερὸ Ναό μας θὰ τελεῖται ἡ Θεία Λειτουργία καὶ Ἱερὲς Ἀκολουθίες κατὰ τὸ ἀκόλουθο πρόγραμμα. ΚΥΡΙΑΚΗ 16η  ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Τοῦ Ἀσώτου – – Ὑποδοχή τοῦ Ἱεροῦ Λειψάνου – Ὥρα 5:30 μ.μ.    Ὑποδοχή τῆς θαυματουργοῦ Τιμίας Κάρας τοῦ  Ἁγίου Ἀλεξίου ἐκ τῆς Ἱστορικῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Λαύρας Καλαβρύτων. Ἀπόδοσις τιμῶν καί Δέησις. Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός μετ’ ἀρτοκλασίας καί θείου κηρύγματος ὑπό τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΔΑΝΙΗΛ. Ὥρα 8:15 μ.μ.    Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΔΕΥΤΕΡΑ 17η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.   Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 5:30 μ.μ.     Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Μυστηρίου τοῦ Ἱεροῦ Εὐχελαίου. Ὥρα 8:15 μ.μ.     Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΤΡΙΤΗ 18η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.    Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.  Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 5:30 μ.μ.   Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ ἐπί τῇ μνήμῃ τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Ὁσιομάρτυρος Φιλοθέης τῆς Ἀθηναίας. ΙΕΡΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ Ὥρα 8:30μ.μ. ἕως 01:00 Μεταμεσονύκτιον. Ἑσπερινός, Ὄρθρος καί Θεία Λειτουργία ἐπί τῇ μνήμῃ τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Ὁσιομάρτυρος Φιλοθέης τῆς Ἀθηναίας. + ΤΕΤΑΡΤΗ 19η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Μνήμη Ἁγίας Ὁσιομάρτυρος Φιλοθέης τῆς Ἀθηναίας – Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.    Ἱερά Παράκλησις εἰς τὴν Ἁγίαν Φιλοθέην. Ὥρα 5:30 μ.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τῆς Ἱερᾶς Παράκλησεως εἰς τὴν Ἁγίαν Φιλοθέην.    Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΠΕΜΠΤΗ 20η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.     Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.   Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 5:30 μ.μ.     Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Μυστηρίου τοῦ Ἱεροῦ Εὐχελαίου. Ὥρα 8:15 μ.μ.     Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.    Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 5:30 μ.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τέλεσις νεκρωσίμου Τρισαγίου. Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΣΑΒΒΑΤΟ 22α ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Ψυχοσάββατο – Ὥρα 7:00 π.μ.       Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, Θεία Λειτουργία καί τέλεσις νεκρωσίμου Τρισαγίου. Ὥρα 11:00 π.μ.     Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 6:00 μ.μ.     Μέγας Πανηγυρικός Ἑσπερινός τῆς Κυριακῆς τῆς Ἀπόκρεῳ καί ἐπί τῇ μνήμῃ τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος Πολυκάρπου Ἐπισκόπου Σμύρνης μετ’ ἀρτοκλασίας καί θείου κηρύγματος. Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον (Ἀκολουθία τῆς Ἱερᾶς Μεταλήψεως) + ΚΥΡΙΑΚΗ 23η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Κυριακῆς τῆς Ἀπόκρεῳ – – Μνήμη Ἁγίου Πολυκάρπου Ἐπισκόπου Σμύρνης – Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία τελεσθησομένη ὑπό τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΔΑΝΙΗΛ. Ὥρα 12:00 μ.μ.     Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Πολύκαρπον. Ὥρα 5:30 μ.μ.        Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τῆς Ἱερᾶς Παρακλήσεως εἰς τόν Ἅγιον Πολύκαρπον. Ὥρα 8:15 μ.μ.        Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΔΕΥΤΕΡΑ 24η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025  – Α’ και Β’ εὕρεση Τιμίας Κεφαλῆς Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου –  Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία.  Ὥρα 11:00 π.μ.    Ἱερά Παράκλησις εἰς τὸν Τίμιον Πρόδρομον.  Ὥρα 5:30 μ.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Μυστηρίου τοῦ Ιεροῦ Εὐχελαίου.  Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΤΡΙΤΗ 25η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Θεία Λειτουργία. Ὥρα 11:00 π.μ.    Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον. Ὥρα 6:00 μ.μ.      Μέγας Πανηγυρικός Ἑσπερινός ἐπί τῇ μνήμῃ τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Μεγαλομάρτυρος και Ἰσαποστόλου Φωτεινῆς τῆς Σαμαρείτιδος μετ’ ἀρτοκλασίας καί θείου κηρύγματος. Ὥρα 8:15 μ.μ.      Ἀπόδειπνον μετά τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. + ΤΕΤΑΡΤΗ 26η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 – Μνήμη Ἁγίας Φωτεινῆς τῆς Σαμαρείτιδος – Ὥρα 7:00 π.μ.      Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία τελεσθησομένη ὑπό τοῦ Σεβασμιωτάτου  Μητροπολίτου μας κ.κ. ΔΑΝΙΗΛ. Ὥρα 11:00 π.μ.      Ἱερά Παράκλησις εἰς τόν Ἅγιον Ἀλέξιον καί τέλεσις τοῦ Μικροῦ Ἁγιασμοῦ. Ὥρα 12:00 μ.      Λιτάνευσις πέριξ τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ καί Ἀναχώρισις τοῦ Ἱεροῦ Λειψάνου. Ὥρα 5:30 μ.μ.        Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τῆς Ἱερᾶς Παράκλησεως εἰς τήν Ἁγίαν Φωτεινήν τήν Σαμαρείτιδα καί Ἰσαπόστολον. ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΤΩ ΘΕΩ ΔΟΞΑ

διαβάστε περισσότερα »

Αθωώθηκε πανηγυρικά ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος για την τέλεση της Θείας Λειτουργίας.

  Το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πατρών αποφάσισε ομόφωνα την αθώωση του π. Αναστασίου Γκοτσόπουλου για τη Θεία Λειτουργία που τέλεσε στις 25 Μαρτίου 2020, ανήμερα της εορτής του Ευαγγελισμού στον Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Εισαγγελέας συμφώνησε με τους ισχυρισμούς των δικηγόρων Γ. Ιατρού και Ι. Χατζηαντωνίου περί αντισυνταγματικότητας της ΚΥΑ, που απαγόρευε την τέλεση κάθε ιεροπραξίας για 20 μέρες κατά την περίοδο του κορονοϊού. Οι δικαστές συμφώνησαν πλήρως με την πρόταση του Εισαγγελέα, ωστόσο βασίστηκαν και στη σύγκρουση καθηκόντων. Με την ανακοίνωση της απόφασης, το ακροατήριο ξέσπασε σε παρατεταμένο χειροκρότημα. Θυμίζουμε ότι το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Πατρών είχε καταδικάσει στις 10 Οκτωβρίου 2022 τον π. Αναστάσιο σε οκτώ μήνες φυλάκιση με αναστολή, με την κατηγορία για παραβίαση της ΚΥΑ, σύμφωνα με την οποία είχε απαγορευτεί η τέλεση κάθε ιεροπραξίας. Ο ίδιος είχε ασκήσει έφεση. Στα Δικαστήρια της Πάτρας παρευρέθηκε πλήθος πιστών, κληρικών, μοναχών και λαϊκών, προκειμένου να εκφράσουν τη συμπαράστασή τους προς τον κληρικό της Μητροπόλεως Πατρών. Στην απολογία του ο π. Αναστάσιος τόνισε ότι ως Χριστιανός Ορθόδοξος, ως Ορθόδοξος κληρικός και ως Έλληνας πολίτης δεν μπορεί να αποδεχθεί την καθολική απαγόρευση τέλεσης της Θείας Λειτουργίας, όπως είχε αποφασιστεί για 20 περίπου μέρες εν μέσω πανδημίας. Συγκεκριμένα, επισήμανε: «Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή με κανένα τρόπο και για κανένα λόγο απαγόρευση τέλεσης Θ. Λ. έστω και για μία ημέρα. Κατάργηση της Θ. Λ. έστω και προσωρινή, έστω και μίας ημέρας, σημαίνει κατάργηση της ίδιας της Εκκλησίας. Παρόμοια διάταξη νόμου, ολοσχερούς απαγόρευσης της Θ. Λατρείας, δηλαδή ποινικοποίησης της τέλεσης της Θ. Λειτουργίας, ίσχυε στην Ευρώπη μέχρι το 311 μ.Χ. (θάνατος Διοκλητιανού) και στην Αλβανία του Ενβὲρ Χότζα (1967-1990)! Ούτε ο Μωάμεθ ο Πορθητής ούτε ο Λένιν ούτε ο Στάλιν τόλμησαν τέτοια ασέβεια εναντίον του ίδιου του εσώτατου πυρήνα της Εκκλησίας, του Μυστηρίου της Θ.Ευχαριστίας, που τόλμησε η Ελληνική Δημοκρατία!» Έκλεισε δε την απολογία του με τα εξής λόγια: «Αν αυτό ήταν έγκλημα αναλαμβάνω την ευθύνη. Αν η συνείδηση και η περί δικαίου αντίληψή Σας με θεωρεί ένοχο, καταδικάστε με! Αποδέχομαι την τιμή αυτή, τη μεγάλη τιμή της καταδίκης επειδή έπραξα ως Ορθόδοξος ιερέας το καθήκον μου». Νωρίτερα, ο ιερέας και ιατρός π. Ευάγγελος Παπανικολάου που παρέστη ως μάρτυρας, ανέφερε ότι ιερέας που δε λειτουργεί στην εορτή του Ευαγγελισμού, δεν είναι ιερέας. Πρόσθεσε δε ότι και στο Καμερούν που διακονεί ως κληρικός, ουδέποτε καταργήθηκε η Θεία Λειτουργία, παρά το γεγονός ότι πολλές επιδημίες εκεί είναι σε έξαρση. Πηγή: eeod.gr

διαβάστε περισσότερα »
Χρονολογικό αρχείο

Φόρμα επικοινωνίας

Εορτολόγιο