Πως πρέπει να γίνεται η σωστή εξομολόγηση.

ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΣΩΣΤΗ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ;

“Το μυστήριο της εξομολόγησης είναι θεόσδοτο, διότι ο ίδιος ο Κύριος Ιησούς Χριστός έδωσε την εξουσία στους μαθητές του, τους Αγίους Αποστόλους, και δι’ αυτών στους διαδόχους τους, τους επισκόπους και τους ιερείς μας: «ἄν τινων ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφίενται αὐτοῖς, ἄν τινων κρατῆτε, κεκράτηνται», δηλαδή «σ’ όποιους συγχωρήσετε τις αμαρτίες, θα τους είναι συγχωρημένες κι από τον Θεό. Σ’ όποιους όμως τις κρατάτε ασυγχώρητες, θα μείνουν για πάντα κρατημένες. (Ιω.κ΄23)

Η εξομολόγηση έχει δραστική υπερφυσική δύναμη και θαυμαστά αποτελέσματα. Όμως, ποτέ δεν ενεργεί με τρόπο μαγικό, έστω και αν έχει τέτοια δύναμη. Τα αποτελέσματα της εξομολόγησης εξαρτώνται από την ψυχική προετοιμασία και γενικά από τον τρόπο εξομολογήσεως των προσερχομένων.

Για να είναι σωστή και αποτελεσματική η εξομολόγηση, τι πρέπει να προσέξουμε;

α) Χρειάζεται επιμελής προετοιμασία και όχι προχειρότητα. Εξομολόγηση σημαίνει ανακοίνωση και εξαγόρευση όλων των αμαρτιών και των ελλείψεών μας. Διαφορετικά δεν παίρνουμε άφεση. Προϋποτίθεται λοιπόν να γνωρίζουμε τις αμαρτίες μας και να τις έχουμε συνειδητοποιήσει. Επομένως απαιτείται αυτοκριτική και προγραμματισμός αρκετόκαιρό πριν την εξομολόγηση.

β) Ακόμη περισσότερο απαιτείται ειλικρίνεια και διαφάνεια. Χωρίς δυσκολία να εκθέσουμε τον αμαρτωλό εαυτό μας στον πνευματικό και να μην κρύψουμε τίποτα διότι όλα λέγονται ενώπιον του παντογνώστη Θεού. Εξάλλου η εξομολόγηση δεν πρέπει να γίνεται εξαναγκαστικά αλλά μόνοι μας να αισθανόμαστε την ανάγκη και να παίρνουμε τη σωτήρια απόφαση. Τίθεται συχνά το ερώτημα:

Ντρέπομαι να τα πω όλα στον πνευματικό. Τι να κάνω;

Η ντροπή είναι το όπλο του πονηρού για να αποτρέψει την άφεση των αμαρτιών μας για τις οποίες τόσο αγωνίστηκε. Πρέπει να το καταλάβουμε. Η ντροπή και ο φόβος μας οδηγούν πολλές φορές στο να περιοριστούμε σε ασήμαντες και επουσιώδεις αμαρτίες και να αποκρύψουμε άλλες σοβαρότερες. Έτσι κοντά στις άλλες προσθέτουμε και την αμαρτία της ανειλικρίνειας. Δεν αποτελεί αυτό προσβολή κατά του Θεού που είναι παρών στο Μυστήριο; Χρειάζεται λοιπόν διαφάνεια. Να εκθέτουμε τον εαυτό μας χωρίς επικαλύψεις. Να είμαστε σαφείς και συγκεκριμένοι χωρίς γενικότητες και αοριστολογίες. Όπως στον γιατρό δε δυσκολευόμαστε να περιγράψουμε αντικειμενικά τα συμπτώματα της ασθενείας μας, έτσι οφείλουμε να περιγράψουμε αντικειμενικά και τα συμπτώματα της ψυχικής μας ασθένειας.

γ) Προσοχή στην δικαιολογία και την πολυλογία. Στην εξομολόγηση πάμε για να εκθέσουμε τον εαυτό μας. Οφείλουμε επομένως να εξομολογούμαστε τις δικές μας αμαρτίες και όχι των άλλων. Αν εκλείψει η δικαιολογία θα αποφύγουμε και τα περιττά λόγια.

δ) Το σπουδαιότερο στοιχείο της καλής και θεάρεστης εξομολόγησης είναι η μετάνοιά μας. Έχω μετανοήσει για τις αμαρτίες που θα εκθέσω; Εκείνο που επισύρει το έλεος του Θεού και τη χάρη Του και μας εξιλεώνει είναι η μετάνοια. Γι’ αυτό και ονομάζεται η εξομολόγηση Μυστήριο της μετανοίας.

Μετάνοια σημαίνει συντριβή, ταπείνωση, απόφαση διορθώσεως: «πνεῦμα συντετριμμένον, καρδίαν συντετριμμένην καί τεταπεινωμένην ὁ Θεός οὐκ εξουδενώσει» (Ψαλμ. ν΄, 19 ). Οι τύψεις, η εσωτερική πικρία και κατάθλιψη, η αγωνία και η στενοχώρια, τα συναισθήματα μειονεκτικότητας, μελαγχολίας και απογοήτευσης δεν αποτελούν οπωσδήποτε ενδείξεις μετανοίας – μπορεί να είναι απλά εκδηλώσεις ενός θιγμένου και πληγωμένου εγωισμού και να μην έχουν μέσα τους την εκζήτηση του θείου ελέους, την απόφαση διόρθωσης και την ελπίδα για συγχώρηση από τον θεό. Μετάνοια είναι η «κατά Θεόν λύπη» (β΄Κορ.ζ΄10). Πρόκειται για τη σωτήρια και ανορθωτική λύπη που κατά κανόνα συνοδεύεται από μια εσωτερική γαλήνη και παρηγορία, ανακούφιση και γλυκύτητα”.

πηγή: Ορθοδοξία πρακτορείο εκκλησιαστικών ειδήσεων

αν σας άρεσε το άρθρό κοινοποιήστε το:

Πρόσφατα άρθρα

Και οι Άγιοι κάνουν λάθη.

  Το θέμα της αμαρτίας και των λαθών είναι κεντρικό στη χριστιανική διδασκαλία και στην ορθόδοξη πνευματική ζωή. Οι μεγάλοι Άγιοι της Εκκλησίας και οι σοφοί Γέροντες έχουν πολλές φορές αναφερθεί στο γεγονός ότι ακόμη και οι πιο ευσεβείς και άγιοι άνθρωποι δεν είναι αλάνθαστοι. Η ανθρώπινη φύση, λόγω της Πτώσης, είναι ατελής και υπόκειται σε σφάλματα και αμαρτίες. Ωστόσο, αυτό που ξεχωρίζει τους Αγίους και τους πνευματικούς ανθρώπους δεν είναι η απουσία λαθών, αλλά ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν τα λάθη τους, μετανοούν και επιδιώκουν την αρετή. Ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος Ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος, γνωστός για τις πνευματικές του νουθεσίες, έχει αναφερθεί στα λάθη και στην ανθρώπινη αδυναμία με ιδιαίτερη ταπείνωση και κατανόηση. Σύμφωνα με αυτόν, κανένας άνθρωπος δεν είναι αλάνθαστος, και αυτό που έχει σημασία δεν είναι το γεγονός ότι κάνουμε λάθη, αλλά το πώς τα αντιμετωπίζουμε. Ειδικά, τονίζει την αξία της μετάνοιας και της συνεχούς επιστροφής στον Θεό κάθε φορά που πέφτουμε. Ο Άγιος Ισαάκ μιλά για την ανάγκη του ανθρώπου να αναγνωρίζει τα λάθη του και να μην απογοητεύεται, αλλά να σηκώνεται και να συνεχίζει τον πνευματικό του αγώνα. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ένας από τους μεγαλύτερους πατέρες της Εκκλησίας, έχει επίσης αναφερθεί στην αδυναμία του ανθρώπου να αποφύγει τα λάθη. Στα κηρύγματά του, πολλές φορές τόνιζε ότι ακόμη και οι Άγιοι έκαναν λάθη, αλλά αυτό δεν μειώνει την αγιότητά τους. Αντιθέτως, η αναγνώριση και η διόρθωση των λαθών τους είναι αυτή που τους εξύψωσε. Ο Χρυσόστομος διδάσκει ότι η ταπείνωση και η μετάνοια είναι οι θεμελιώδεις αρετές που οδηγούν τον άνθρωπο στην τελειότητα, παρά τα αναπόφευκτα λάθη. Ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης Ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, σύγχρονος Άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας, είχε την ικανότητα να μιλά απλά και κατανοητά για τα πνευματικά θέματα. Συχνά αναφερόταν στα λάθη των ανθρώπων με αγάπη και κατανόηση. Σε πολλές από τις διδαχές του, εξηγούσε ότι η ανθρώπινη αδυναμία είναι φυσικό μέρος της ζωής και ότι κανείς δεν πρέπει να απογοητεύεται όταν κάνει λάθη. Σύμφωνα με τον Άγιο Παΐσιο, το σημαντικό είναι να αναγνωρίζουμε τα λάθη μας, να τα μετανοούμε ειλικρινά και να προσπαθούμε να βελτιωθούμε με τη χάρη του Θεού. Η αγάπη του Θεού είναι απεριόριστη και πάντα μας δέχεται πίσω, όσο κι αν έχουμε απομακρυνθεί λόγω των λαθών μας. Ο Γέροντας Εφραίμ της Αριζόνας Ο Γέροντας Εφραίμ της Αριζόνας, ένας από τους πιο σεβαστούς σύγχρονους πνευματικούς πατέρες, επίσης δίδαξε για τη σημασία της μετάνοιας και της ταπεινότητας όταν κάνουμε λάθη. Ο ίδιος έλεγε ότι τα λάθη είναι μέρος της πνευματικής μας πορείας και ότι μέσα από αυτά μαθαίνουμε και προοδεύουμε. Ο Γέροντας Εφραίμ τόνιζε ότι ο Θεός δεν απαιτεί από εμάς να είμαστε αλάνθαστοι, αλλά να έχουμε ταπείνωση και να μετανοούμε για τα λάθη μας. Συμπέρασμα Οι Άγιοι της Εκκλησίας και οι σοφοί Γέροντες αναγνωρίζουν την ατελή φύση του ανθρώπου και το γεγονός ότι κανείς δεν είναι αλάνθαστος !

διαβάστε περισσότερα »

Ο άνθρωπος μπορεί να μεταδώσει το καλό ή το κακό στο περιβάλλον του.

  Ευλογείτε τους καταρωμένους υμάς. (Να εύχεστε καλά σε αυτούς που σας καταριώνται) (Κατά Ματθαίον 5,43) Ευλογείτε και μη καταράσθε. (Να εύχεστε και να λέτε πάντοτε καλά λόγια για όλους και ποτέ να μην καταράστε). (Προς Ρωμαίους 12,14) Η ευχή των γονέων είναι η μεγαλύτερη κληρονομιά για τα παιδιά. Ειδικά η ευχή της μάνας είναι μεγάλο πράγμα! Κάποιος έλεγε: «Κάθε λόγος της μητέρας μου είναι και μια λίρα χρυσή!». Να, και πριν από καιρό πόση εντύπωση μου έκανε κάποιος από το Γιοχάνεσμπουργκ! Ήρθε στο Καλύβι το φθινόπωρο. «Γέροντα, η μάνα μου αδιαθέτησε, μου λέει, και ήρθα να την δω». Τρεις μήνες δεν πέρασαν, τα Χριστούγεννα ξαναήρθε. «Πώς πάλι εδώ;», τον ρωτάω. «Έμαθα, μου λέει, πως πάλι αδιαθέτησε η μάνα μου και ήρθα να φιλήσω το χέρι της, γιατί είναι ηλικιωμένη και μπορεί να πεθάνει. Για μένα η μεγαλύτερη περιουσία είναι η ευχή της μάνας μου». Εξήντα χρονών άνθρωπος ξεκίνησε από το Γιοχάνεσμπουργκ και ήρθε στην Ελλάδα, για να φιλήσει το χέρι της μάνας του! Και τώρα τέτοια ευλογία έχει, που σκέφτεται να κάνει ένα γηροκομείο μεγάλο για τους κληρικούς και να το χαρίσει στην Εκκλησία. Δηλαδή τις ευλογίες δεν έχει που να τις βάλει κατά κάποιον τρόπο… (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης) Κάθε φορά που λέτε σε κάποιον: «χρόνια πολλά!» για την ονομαστική του εορτή, να λέτε: «χρόνια πολλά και ευάρεστα στον Θεό!». (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης) Όταν πονέσεις έναν άνθρωπο που έχει ταπείνωση, και με την καρδιά του, σου ζητά να ευχηθείς λ.χ. για ένα πάθος που τον ταλαιπωρεί και του πεις, «μην φοβάσαι, θα γίνεις καλύτερος», του δίνεις τέτοια ευχή, που είναι Θεϊκή ευχή. Έχει πολλή αγάπη, πόνο και γι’ αυτό πιάνει. Είναι αρεστό στον Θεό και εκπληρώνει ο Θεός την ευχή. Δηλαδή και μόνον ο πόνος που νιώθει κανείς για κάποιον, είναι σαν ευχή. (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης) Η μεγαλύτερη περιουσία για τον κόσμο είναι η ευχή των γονέων. Όπως και στην μοναχική ζωή, η μεγαλύτερη ευλογία είναι να πάρεις την ευχή του Γέροντά σου. (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης) Όταν εύχεται κανείς για τον πλησίον του, μια καλή δύναμη βγαίνει απ’ αυτόν και πηγαίνει στον αδελφό και τον θεραπεύει και τον δυναμώνει και τον ζωογονεί. Ο άνθρωπος έχει τέτοιες δυνάμεις, ώστε να μπορεί να μεταδώσει το καλό ή το κακό στο περιβάλλον του. (Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης) Όταν έχουμε για τον άλλο, αγαθή διάθεση και προσευχόμαστε, θεραπεύουμε τον αδελφό και τον βοηθάμε να πάει προς τον Θεό. Ο θρούς της ψυχής μας φθάνει μυστηριωδώς και επηρεάζει τον άλλον, έστω και αν δεν εκφράσομε ούτε μια λέξη. Και χωρίς να μιλήσουμε, μπορεί να μεταδώσομε το καλό ή το κακό, όση κι αν είναι η απόσταση που μας χωρίζει απ’ τον πλησίον. Αυτό που δεν εκφράζεται, έχει συνήθως περισσότερη δύναμη από τα λόγια. (Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης)

διαβάστε περισσότερα »

Θέλεις να γίνεις διαφορετικός και να ξεχωρίζεις παντού;

  Κάνε την υπέρβαση και θα δεις μεγάλη αλλαγή. Θέλεις να γίνεις διαφορετικός και να ξεχωρίζεις παντού; Αυτοί που έκαναν την υπέρβαση δεν βγήκαν χαμένοι, πάντα κερδισμένοι. Η υπέρβαση για να γίνει χρειάζεται θυσία όπως ο Χριστός καθημερινά θυσιάζεται για εμάς. Εμείς τι θυσίες κάνουμε για Εκείνον; Η Ορθοδοξία δεν είναι θρησκεία, αλλά πίστη θυσιαστική και ασκητική. Ζούμε στην εποχή της καλοπέρασης και όχι το να θυσιάσουμε «κάτι» από τη ζωή μας για τον Χριστό. Η θυσία είναι η άσκηση, ο αγώνας που κάνουμε ώστε να ανέβουμε σκαλί σκαλί για να πάμε κοντά στον Χριστό. Η υπέρβαση, ελευθερώνει τον άνθρωπο και τον κάνει χαρούμενο, δεν τρέχει δεξιά και αριστερά στις απατηλές χαρές. Ο άνθρωπος που θα ξεφύγει από την καθημερινότητα και θα κάνει την υπέρβαση και θα είναι μαζί με τον Χριστό, θα έχει τα πάντα, σε αντίθεση με αυτούς που έχουν «τα πάντα» και τελικά μόνο χαρά και ευτυχία δεν έχουν.

διαβάστε περισσότερα »
Χρονολογικό αρχείο

Φόρμα επικοινωνίας

Εορτολόγιο